The Danish Girl – Distanța dintre un bărbat și o femeie

Din lipsă de timp, m-am vazut nevoit să rog pe altcineva să meargă în locul meu la film și să scrie recenzia. Autoare este tot Geanina Sandu, iar filmul este The Danish Girl. Să vedem cum a fost:

Să fii fată e extrem de greu, în toate timpurile a fost. Să mă contrazică cineva!!! Dar să fii băiat și să joci rol de fată (și de băiat în același film), și să-ți și iasă cum tre’ e aproape de neimaginat. Dar, iată că lui Einer i-a ieșit să fie și Lili, cât a fost, că atunci când a vrut să devină Lili cu totul, s-a dus. Acolo unde se duc băieții și fetele când se duc.

“Ești diferită de restul fetelor” – replica prin care un homosexual agață un bărbat îmbrăcat cu haine și suflet de femeie. Și merge, chiar dacă nu e deloc originală nici pentru Danemarca anilor ’20. Lili se lasă prinsă în jocul seducției cu un bărbat, fie el și homosexual, pentru că Lili e de fapt femeie dintotdeauna, dar nimeni n-o înțelesese. Gerda, soția sa, a lu’ Lili sau a lui Einer, o ajută, însă, să iasă la iveală. O pune să-i pozeze în femeie, nu voit, ci mai mult în joacă. Îi pune dresuri și pantofi, rochie, o dă cu ruj (dermatograful îl folosea mai bine Lili), o învață să meargă ca o doamnă, să-și țină mâinile, să se atingă. Prinde repede Lili, ca și când învățase cândva să meargă pe bicicletă și acum se urcă iar și băgă viteză.

12435728_1020950624614191_772659986_n

Când Einer se transformă în Lili și, totodată, în model pentru portretele Gerdei (Alicia Vikander), o ajută pe aceasta să devină o pictoriță foarte cunoscută. La expoziții, toată lumea vrea să cunoască modelul, dar Lili poartă pantaloni și e pe post de Einer. Așa că misterul rămâne în aer pentru iubitorii de artă.

12449166_1020950634614190_777247912_o

The Danish Girl îmi aduce aminte de Marius Manole în “Masculin -Feminin”, când el, Marius, vine acasă într-o seară, de la job, iar soția îl aștepta cu masa pusă și cu o super veste – era însărcinată. Numai că și el avea o super veste. Și după ce se invită unul pe altul să fie primul la spus vestea, câștiga el și îi spune că s-a hotărât să-și facă operație de schimbare de sex, pentru că el e de fapt femeie.
Ei, cam așa și cu Daneza/danezul pictorița/pictor de peisaje. Numai că suntem în 1926, când lucrurile astea nu erau asumate în public și era nitel mai greu decât azi.

Chiar dacă și în zilele noastre se râde în sală (și băieții râd câteodată) în hohote, la scene în care Einer se îmbrăca tacticoasă în rochițe, își aranja eșarfele, își machia chipul, se pipăia.

Povestea e adevarată, filmul e făcut după jurnalele lui Lili Elbe, fost Einer, care nu rezistă celei de-a doua operații de schimbare a sexului, fiind primul bărbat care încearcă sa devină femeie cu totul. Einer și Lili sunt unul și același, iar trecerea de la unul la alta e senzațională. El este actorul din “The Theory of Everything”. Iar rolurile sunt mărețe în ambele filme. Eddy Redmayne are o capacitate extraordinară de a se reinventa mereu.

12459680_1020950741280846_1255889857_n

Repet, nu-i ușor să fii femeie, însă când te naști asa, usor-usor înveți. Dar să nu te naști femeie și totuși să joci ca o femeie, e o treabă! Iar lui Eddie Redmayne i-a cam ieșit și de data asta. De la zâmbet la flirt, de la mers la teoria utilizării corecte a parfumului, Lili este o adevărată femeie de secol XX, care s-ar încadra de minune și în secolul XXI.
Dacă depășești rumoarea din sală, neîntemeiată aș zice, pentru că nu era o comedie, ci mai degrabă o dramă, după o poveste adevărată, vezi în Daneza un film emoționant, despre curajul de a iubi și sprijini necondiționat, despre obstacolele vieții unui cuplu aparent obișnuit și fericit de pictori danezi. Poveste regizată de Tom Hooper.

The Danish Girl intra in cinematografele din Romania pe 8 ianuarie 2016 si este distribuit de RoImage.

By | 2017-03-18T16:33:38+00:00 December 29th, 2015|Film/Serial, Guest Post|

About the Author: